W czwartek 2 czerwca uczniowie klasy 2C wzięli udział w warsztatach na Wydziale Anglistyki UAM, organizowanych w ramach XXV Poznańskiego Festiwalu Nauki i Sztuki.

Podczas pierwszego z warsztatów – (Super)bohaterki w amerykańskim kinie niezależnym i komiksie – prowadzące (dr Kornelia Boczkowska, dr Małgorzata Olsza) próbowały odpowiedzieć na pytania: W jaki sposób amerykańskie kino niezależne i komiks ukazują postacie kobiece? W jaki sposób (super)bohaterki przełamują bariery i stereotypy związane z płcią kulturową i kolorem skóry? Czy i w jaki sposób (super)bohaterki zapoczątkowały erę Wonder Woman i Kapitan Marvel?

Drugi warsztat – Prawdy i mity o szybkim czytaniu pod lupą naukowców z The Read Me Project – prowadzony był przez prof. UAM Bogusławę Whyatt i zespół. Nasi uczniowie dowiedzieli się, jak eye-tracker rejestruje proces czytania oraz jak zmierzyć tempo czytania ze zrozumieniem i od czego ono zależy.

W dniu 30.05 odbył się w szkole Dzień Matematyki. Wszyscy miłośnicy matematyki w szkole mieli możliwość rozwiązywania zadań w kawiarni szkockiej (za poprawne odpowiedzi można było otrzymać kawałek ciasta) oraz rozwijali umiejętność logicznego myślenia w konkursie sudoku. Na dużej przerwie odbył się również Kahoot o ciekawostkach matematycznych - trzy osoby z najlepszym wynikiem otrzymały nagrody.

Uczniowie klas matematycznych uczestniczyli w tym dniu także w wykładzie o kolorowaniu grafów prowadzonym przez dr. Bartłomieja Bzdęgę z Wydziału Matematyki i Informatyki UAM.

W dniach 26-30 maja uczniowie z różnych klas wraz z germanistami - panią profesor Katarzyną Zawodni-Żychlińską i panem profesorem Pawłem Kurczewskim - oraz z paniami profesor Agnieszką Kuc i profesor Kingą Mischke, odbyli długo planowaną wycieczkę do Monachium i Salzburga. Podczas wyjazdu zobaczyliśmy słynne miejsca i zabytki, takie jak Pałac Nymphenburg, muzeum sztuki Alte Pinakothek, Marienplatz i Hofgarten w Monachium czy też twierdzę Hohensalzburg, ogrody Mirabell oraz Pałac Hellbrunn w Salzburgu. Mieliśmy również szansę skosztować lokalnych specjałów oraz przyjrzeć się bliżej bawarskiej kulturze i zwyczajom, rozmawiając z miejscowymi podczas inspirujących zadań i konkurencji, które proponowali nam nasi opiekunowie. Miasta zwiedzaliśmy z przewodnikami ale także samodzielnie, z pomocą mapy, eksplorowaliśmy klimatyczne ulice Monachium. Wszystko to we wspaniałym towarzystwie i znakomitej atmosferze, co pozwoliło nam, uczestnikom wycieczki na zdobycie niezapomnianych wrażeń oraz przeżycie przygody, do której z radością będziemy wracać we wspomnieniach.

 

27 maja grupka niedawno przybyłych uczennic z różnych miast Ukrainy, wybrała się na spacer po Starym Rynku pod opieką prof. Justyny Kuehn. To był dobry czas na integrację, odpoczynek. Oprócz Ratusza, budynków Galerii Miejskiej Arsenał, domków budniczych, Fontanny Prozerpiny, zwiedziłyśmy też mniej znany i trochę ukryty, lecz piękny, zabytkowy Kościół Najświętszej Krwi Pana Jezusa przy ul. Żydowskiej. Miałyśmy też czas na spokojne pobycie razem w jednej z pobliskich kawiarni. 

19 maja klasa 3pA brała udział w organizowanych na polonistyce UAM warsztatach ANIMALIA, poświęconych humanistyce środowiskowej.

Spotkanie zaczęło się wykładem Prof. Przemysława Czaplińskiego, który przybliżył pojęcie ekokrytyki. Dowiedzieliśmy się, jak kultura wpływa na nasze postrzeganie natury i jak dzięki niej możemy zwiększać świadomość społeczną. Zajmowaliśmy się też relacją między naturą, środowiskiem a ustrojem politycznym. W części warsztatowej działaliśmy w trzech zespołach- artystów, aktywistów i literaturoznawców (prowadzący: Jul Walkowiak, Adriana Molenda, dr Patryk Szaj). Grupa artystów analizowała performanse i rozważała możliwość autentycznego ustanowienia relacji ze zwierzęciem, która nie krzywdzi i nie poniża. Aktywiści poruszali problem skali dewastacji środowiska i pytali, w czyim interesie jest utrzymanie obecnego porządku. Ponadto szukali sposobów na zwiększenie świadomości lokalnie i na większą skalę. Członkowie grupy literaturoznawczej dyskutowali na temat stosunku do zwierząt domowych, języka używanego w odniesieniu do nich, diety wegetariańskiej/wegańskiej, szowinizmu gatunkowego i pytania, czy inne traktowanie zwierząt jest też w naszym interesie. Na zakończenie ponownie spotkaliśmy się całą grupą, by przedstawić nasze ustalenia, które następnie podsumował prof. Czapliński.