Propozycje tematów lekcji wychowawczych dla klasy I

INTEGRACJA
  • Poznajemy siebie.
  • Poznajemy szkołę - co zrobić by była bezpieczna?
  • Poznajemy historię szkoły - Twoja rola wtradycji.
  • Jak rozumiesz patriotyzm?
  • Co musimy zrobić, aby dobrze funkcjonowaćw klasie?
  • Rozwijanie przyjaźni w ramach grupy.
  • Kultura osobista.
  • Gotowość do podjęcia funkcji w szkole.
GOTOWOŚĆ DO PODJĘCIA FUNKCJI W SZKOLE
  • Radzenie sobie z presją grupy.
  • Poznanie własnych możliwości.
  • Umiejętność odmowy, mówienia „NIE" w sytuacji niestosownych żądań.
  • Jak poradzić sobie z krytyką?
  • Zagrożenie uzależnieniem - psychologiczny mechanizm uzależnień.
  • Radzenie sobie z kompleksami.
  • Radzenie sobie z własna oraz cudzą agresją.
PODSTAWY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ
  • Sposoby komunikowania się.
  • Komunikacja niewerbalna.
  • Bariery w komunikacji interpersonalnej.
  • Pierwszy krok w poznawaniu swoich kompetencji zawodowych.
HIERARCHIA WARTOŚĆ
  • Przyjaźń jako wartość.
  • Moi bliscy - wartość rodziny.
  • Umiejętność stawiania sobie konstruktywnych celów.
  • Zrozumienie znaczenia hierarchii wartości.
  • Bezpieczny internet – kultura słowa, prawo autorskie w internecie.
SPECYFIKA OKRESU DORASTANIA
  • Moje przemiany w okresie dojrzewania
  • Prawa człowieka - ja i inni.
  • Świat dorosłych – świat młodzieży.
  • Ukazanie wartości życia.

 

Propozycje tematów lekcji wychowawczych dla klasy II

JA OBYWATEL
  • Poznań moim miastem.
  • Mój udział w życiu miasta.
  • Rola samorządności – moja tożsamość obywatelska.
  • Dialog kulturowy jako wyzwanie współczesnego świata.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
  • Mój indywidualny sposób porozumiewania się z innymi.
  • Kompetencje w autoprezentacji.
  • Komunikacja werbalna.
ZDROWY STYL ŻYCIA [PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ]
  • Zdrowie - jako wartość.
  • Moda a indywidualność człowieka.
  • Dieta a problem anoreksji i bulimii.
  • Rozwój cywilizacji a zagrożenie - środowiska. Jak chronić środowisko?
  • Ja wobec zagrożenia uzależnieniem - drogi pomocy.
ASERTYWNOŚĆ
  • Umiejętność wyrażania własnych emocji.
  • Obrona własnych praw.
RADZENIE SOBIE Z TRUDNYMI SYTUACJAMI
  • Mediacja w sporze.
  • Umiejętność rozwiązywania konfliktów.
EMPATIA
  • Jak zachować się w obliczu cierpień, radości.
  • Refleksja nad przemijaniem czasu.
  • Ja - wobec dorosłości.
  • Kto jest moim przyjacielem - dlaczego?
  • Prawa człowieka.
SPECYFIKA OKRESU DORASTANIA
  • Moja emocjonalność (miłość, zawód miłosny, impulsywność... )
  • Moje osiemnaste urodziny. Kim chcę być? Moje poszukiwania dalszego kierunku kształcenia i wyboru zawodu.

 

Propozycje tematów lekcji wychowawczych dla klasy III

ŚWIADOME PEŁNIENIE RÓL SPOŁECZNYCH
  • Mój system wartości. Odpowiedź na pytanie: kim jestem?
  • Jak wyobrażam sobie swoją przyszłość?
  • Moja przyszłość zawodowa - pierwsza praca.
  • Przygotowanie dokumentów na wyższe uczelnie.
  • Świadome podejmowanie decyzji.
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
  • Umiejętność autoprezentacji.
  • Różne style myślenia.
  • Radzenie sobie ze stresem egzaminacyjnym.
TRADYCJA
  • Refleksja nad miejscem w tradycji szkoły.
  • Studniówka – pierwszy bal.
PROFILAKTYKA UZALEŻNIEŃ – ZDROWY STYL ŻYCIA
  • Świadomy wybór zdrowego stylu życia.
  • Moja dorosłość – obowiązki.
  • Mój czas a piękno życia.
SPECYFIKA OKRESU DOJRZEWANIA
  • Jak przeżyć swoje życie?
  • Miłość w dorosłym życiu.
  • Partnerstwo, małżeństwo, rodzina – moje dojrzałe wybory.
  • Moja seksualność.