H. Skolimowski
Projekt ekologiczny w ramach Roku Klimatu i Środowiska
Zapoznaj się z celami projektu
Weź udział w konkursach XI-XII, wykładzie XI
Sprawdź co zostało zrobione
Zapoznaj się z wystawami – hol I piętro
Aktualności na temat COP 14 Konferencji Klimatycznej ONZ na tej stronie.
Więcej ciekawych informacji przeczytasz na np.:
Cele:
- pobudzenie do stałych działań na rzecz ochrony lokalnego środowiska
- tworzenie nawyków i zachowań ekologicznego stylu życia
- budzenie świadomości wpływu działań każdego człowieka na globalne zmiany środowiska i klimatu
Organizatorzy:
- Liceum Ogólnokształcące św. Marii Magdaleny w Poznaniu
- Projekt i realizacja – nauczyciele biologii
- Współpraca – nauczyciele chemii, historii, geografii
- Projekt został dofinansowany z funduszu ochrony środowiska Miasta Poznania
Adresaci: Uczniowie, rodzice i pracownicy szkoły
Hasła projektu:
- BĄDŹ ŚWIADOMYM OBSERWATOREM - warto przyglądać się światu, który nas otacza
- ZDOBYWAJ WIEDZĘ - patrząc warto wiedzieć, co obserwujemy, kojarzyć fakty i wyciągać wnioski
- BĄDŹ ODPOWIEDZIALNY - umiejąc obserwować i posiadając wiedzę możemy postępować odpowiedzialnie, szanując środowisko przyrodnicze
- DZIAŁAJ - miej wpływ na własne otoczenie
KONKURS - ZBIÓRKA BATERII I QUIZ Z WIEDZY O ODPADACH
REGULAMIN KONKURSU:
I ETAP - ZBIÓRKA BATERII
- w konkursie mogą wziąć udział po 2 zespoły 1-2 osobowe z każdej klasy
- zbiórka baterii trwa do 8 XII 2008 r
- baterie przechowywane są przez koordynatora projektu
- o zwycięstwie decyduje największa liczba zebranych baterii.
II ETAP - Quiz z wiedzy o odpadach
Tematy:- rodzaje odpadów i ich źródła
- uciążliwość odpadów dla środowiska
- sposoby zagospodarowywania odpadów
WYSTAWA – I piętro
Odpady - plaga czy konieczność podążająca za cywilizacją?
Wystawa informacyjna obejmująca tematy związane z odpadami np.
- Aktualne oraz perspektywiczne możliwości recyklingu baterii i akumulatorów.
- Biodegradowalne butelki.
- Plastik z... pomarańczy
X/XI 2008 r
Konkurs - XII 2008 r.
Woda - symbol życia
W jaki sposób zachęciłbyś kolegów, do racjonalnego korzystania z wody? Zaplanuj metody oszczędzania wody na poziomie społeczności lokalnej/szkoły.
Powietrze, którym oddychamy
Podaj przykłady, jak Ty możesz wpłynąć na poprawę jakości powietrza w swojej okolicy?
Odpady - plaga czy konieczność podążająca za cywilizacją?
Wykaż, że Twój sposób życia (w szkole, w czasie zakupów...) ma wpływ na ilość i jakość odpadów.
Klimat i jego zmiany
Omów najważniejsze czynniki w Twoim regionie przyczyniające się do zmian klimatycznych. Zaproponuj kampanię, której celem będzie podniesienie świadomości ludzi na temat postępujących zmian klimatycznych jak i wskazanie działań, które mogłyby kolejnym zmianom zapobiec.
REGULAMIN KONKURSU
- w konkursie mogą wziąć udział zespoły 1-3 osobowe
- termin zgłoszenia udziału u nauczyciela biologii - do 20 XI 2008 r.
- termin oddania prac - do 15 XII 2008 r.
- formy prac: tekst ciągły do 4 stron A4 (opis stanu, propozycji rozwiązań, kampanii) lub poster z ilustracjami do 6 stron A4 ( poster)
- niezależnie od formy pracy wymagana jest czcionka minimum „16”
- najlepsze prace zostaną zaprezentowane na wystawie podsumowującej projekt I /II 2009 r.
- autorzy najlepszych prac w każdej grupie tematycznej zostaną nagrodzeni
Nie truj siebie i innych - co robić ze zużytymi bateriami?
Kampania informacyjna. (IV/VI 2008 r.)
Ekologiczne aspekty w pracach badawczych uczestników Olimpiady Biologicznej
Prezentacja posterów prac badawczych dotyczących np. pomników przyrody, i terenów chronionych. (wystawa IV/ V 2008 r.)
Ratujmy wilki
Prezentacja o życiu wilków, o stosunkach panujących w wilczych rodzinach, o tym co grozi wilkom w cywilizowanym świecie – przeprowadzona przez członków Towarzystwa Ochrony Przyrody Salamandra. (V 2008 r.)
Białowieski Park Narodowy – rezerwat biosfery na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego
Wycieczka edukacyjna klasy II D pod opieką . M.Jankowskiej i H.Skrzypczak. Celem wycieczki było poznanie form ochrony oraz unikatowej flory i fauny Białowieskiego PN. (VI 2008 r.)
Bioindykacja w monitoringu i ocenach środowiska
Zapoznanie się uczniów klasy III D i C z posterami, zdjęciami i eksponatami na wystawie zorganizowanej przez Uniwersytet Przyrodniczy w Poznaniu. (X 2008 r.)
Wykorzystanie roślin do oczyszczania terenów zielonych
Udział uczniów klas IIID i C po opieką H.Skrzypczak i P.Mazurkiewicza w wykładzie dr Magdaleny Krzesłowskiej zorganizowanym przez UAM w ramach XI Festiwalu Nauki i Sztuki. (X 2008 r.)
Ratujmy wilki cd.
Wycieczka edukacyjna klasy II D pod opieką . M.Jankowskiej i P.Mazurkiewicza do Stobnicy. Zajęcia w Terenowej Stacji Doświadczalnej Hodowli Wilka Uniwersytetu Przyrodniczego w Poznaniu. (X 2008 r.)
Dąb – symbol
Posadzenie dębu – symbolu jednoczenia sił jakie drzemią w polskim narodzie W ramach obchodów 60 rocznicy Powstania Listopadowego i Roku Klimatu i Środowiska powstał projekt sadzenia drzewek - symboli, do którego przyłączyli się uczniowie naszej szkoły. Drzewo zostało posadzone przez uczniów klasy IIc, IId i IIe pod opieką M. Jankowskiej i P. Bandla.
Odpady - plaga czy konieczność podążająca za cywilizacją?
Wystawa informacyjna obejmująca tematy związane z odpadami np. „Aktualne oraz perspektywiczne możliwości recyklingu baterii i akumulatorów”, „Biodegradowalne butelki”, „Plastik z... pomarańczy” (dla całej społeczności szkolnej) w holu szkoły I piętro. (X/XI 2008 r.)
Czy uda się zbudować kompostownię w Poznaniu?
Udział uczennicy kl. IIID w spotkaniu zorganizowanym przez Stowarzyszenie Razem dla Edukacji na temat różnych problemów ochrony środowiska w naszym, mieście. (XI 2008 r.)
Efekt cieplarniany – zagrożenie czy dobrodziejstwo?
Wykład przeprowadzony przez pracownika Katedry Agrometorologii, wybrany przez kierujących programem CarboSchool dla uczniów szkół średnich w Unii Europejskiej. Wykładu wysłuchali uczniowie klas I, II i III - 120 uczniów. (XI 2008 r.)
Wielkopolski Park Narodowy
Wycieczka ekologiczna klas III z rozszerzoną biologią . Udział uczniów w warsztatach edukacyjnych przyrodniczo – ekologicznych pozwalających na poznanie bogactwa fauny i flory parku oraz dostrzeżenie problemów związanych z wpływem działalności człowieka na stan środowiska - 60 uczniów. (XI 2008 r.)